Intermittent fasting voorbereiden in 6 stappen

In 6 stappen starten met intermittent fasting 

Ben jij na een feestdag ook toe aan een balansdag? Ga vasten!

Ik daag je uit voor een intermittent fasting.

Een aantal uren op een dag niet eten en dus vasten, daarover hoor en lees je de laatste steeds meer. Over voeding bestaan heel veel misverstanden. Zoals dat ontbijten zou moeten om je stofwisseling op gang te brengen of elke 3 uur iets eten om je bloedsuiker stabiel te houden, zijn hier voorbeelden van. Het zijn fabels waar we snel van af moeten omdat ze echt niet bijdragen aan een goede gezondheid.

Vasten vertraagd je stofwisseling? Nee!

Niet alleen over voeding maar ook over vasten bestaan inmiddels veel fabels. Het zou je stofwisseling vertragen. Maar intermittent fasting (IF) ofwel deels vasten is iets heel anders dan starvation fasting wat je bv bij de eetstoornis anorexia ziet. Intermittent fasting is een prachtige methode om meerdere redenen.  Het stimuleert zelfs de stofwisseling omdat het je hormonen kan resetten. Vooral insuline en leptine zijn vaak te hoog. Het kan een geweldige boost geven aan vetverbranding en dus afvallen stimuleren. Bovendien ontstaan ketonen die juist helend zijn omdat het natuurlijke anti-depressiva zijn en natuurlijke ontstekingsremmers. Het is een reinigingsmethode en een verjongingskuur om maar enkele voordelen te noemen. Dit zijn allemaal processen die in suikerverbranding niet mogelijk zijn. Dus vasten verhoogt je stofwisseling ook je ruststofwisseling.

Intermittent fasting is de beste reingingskuur, géén sapkuur

Een reinigingskuur door een sapkuur? Nee, niet doen! Reinig je lijf met een flinke boost voor je stofwisseling. Naast intermittent fasting, dat is een periode waarbij je tot ongeveer 2 dagen niet eet, bestaat er ook zo iets als prolonged fasting. Dan vast je 3 tot 5 dagen. Daar is niets mis mee, dat zou ik zelfs toejuichen omdat je dan een echte schoonmaak in je lijf houdt. Je zou dat 1 tot 3 keer per jaar kunnen doen. Je maakt dan optimaal gebruik van het zelf reinigende en zelf herstellende vermogen van je lijf. Ook is je zoetbehoefte hierna gegarandeerd weg. Dit is een mooie start om chronische aandoeningen te overwinnen door ze om te keren of ze te voorkomen.

Balansdag na feestdagen? Zo bereid je je voor om te vasten

Zelf heb ik al een paar keer aandacht besteed aan vasten in andere vlogs (vlog vasten deel 1 en vlog vasten deel 2) en blogs.

Nu gaan we het in de praktijk brengen!

In 6 stappen leg ik uit hoe jij je kunt voorbereiden maar ook, mocht het te heftig zijn voor, hoe je een mildere vorm kunt toepassen. Zo gaat het lukken en kan jij dit ook.*

*Gebruik je diabetesmedicatie? Overleg dan eerst met je behandelaar omdat het vaak aangepast (verlaagd) moet worden.

Mijn intermittent fasting challenge

Regelmatig doe ik een challenge intermittant fasting. Deze maak dan bekend vis FaceBook en mij nieuwsbrief. Ik ga dan de challenge aan om bijna 2 dagen (4o uur) te vasten. Dagelijks een groot aantal uren vasten (18-20 uur) tot zelfs maar 1 maaltijd per dag, dat doe ik al vaker. In de challenge daag ik je uit om met mij een hele dag over te slaan waardoor we bijna 2 dagen vasten.  Ik start meestal op vrijdag na het avondeten. De volgende dag vast ik de hele dag en de dag daarna eet ik weer bij de lunch. Dat is voor mij niet moeilijk omdat ik nooit in de ochtend eet. Lekker makkelijk.

Vast je met mij mee? Dan gaan we gaan zoomen.

Mijn uitdaging voor jou is dat je met me meedoet om te vasten.

De vastendag is dan op zaterdag. Maar we starten op vrijdag na het avondeten om 20.00. Op zaterdag ga ik voor alle (aangemelde) deelnemers om 16.00 uur een live zoom sessie organiseren. Daarin kan ik je vragen beantwoorden, je afleiden van het lastige moment rond 16.00 uur en hoop ik je te kunnen stimuleren om door te zetten. We zijn dan precies op de helft na 20 uur vasten. Ik hoop je dan te kunnen stimuleren om het laatste stukje ook vol te maken.

Meld je dus aan; stuur een mail naar info[at]harrietverkoelen.nl met in het  onderwerp ‘vasten (noem de maand) 2021’. Ik verwijder ze direct na de zoom-meeting!  Ze worden dus alleen gebruikt om je uit te nodigen voor deze zoom-meeting bij de challenge waar jij je voor aanmeld.

Goed voornemen om met regelmaat te vasten

Als het goed gaat, wie weet is het dan voor meer herhaling vatbaar…..

Zo houden we een goed voornemen, de 1e challenge was 1 januari 2021, in stand.

Je mag dit regelmatig herhalen. Van eens per maand tot zelfs drie keer per week. Afhankelijk van je doel en je resultaten.

Met deze 6 stappen kan je voorbereiden op intermittent fasting

Stap 1

Haal zelfs met de Feestdagen,of voor de weekenden, niet te veel in huis.

Je kent dat wel: zorgen dat er altijd ‘iets lekkers’ is. Maar haal het niet, of in ieder geval zeer beperkt in huis. Vermijd zoetigheid. Het is altijd bewerkt eten met veel suikers en veel calorieën. En het is ook altijd te veel.  Juist deze dingen blijven altijd over. En omdat ze lang houdbaar zijn, heb je ze nog lang in je kast hebt liggen want weggooien is ook jammer… Heel verleidelijk om af en toe van te snoepen. Maar zo houdt het je zoetbehoefte in stand omdat je insulinespiegel hoog blijft.

Buiten de Feestagen om geldt dit natuurlijk ook. Start dan om alle snacks weg te laten en hoogstens drie maaltijden op een dag te nemen.

Stap 2

Maak restjes op, maak eiermuffins.

Zeker met de aankomende zullen er restjes van vers eten over blijven.  Die hoef je niet weg te gooien. Er is een prachtige manier om ze te verwerken in een lekker hapje dat je na het vasten prima kunt gebruiken. Maak er eiermuffins van!

In mijn video van een paar jaar geleden laat ik zien hoe dat kan. Heel gemakkelijk en lekker. Ook handig want je kunt ze warm of koud eten en invriezen is ook geen probleem.

Stap 3

Wen alvast aan het uitstellen van je ontbijt.

Ik zei al dat ontbijten niet per se nodig is en al helemaal niet om je stofwisseling ‘op gang te houden’. Je stofwisseling is of in suikerverbranding of in vetverbranding. Ga je ontbijten waarbij je meestal granen eet of cereals zoals Mr Kellogg’s, de grondlegger van de ‘je-moet-ontbijten-theorie’ promoot, dan ben je in suikerverbranding. Maar we vasten nou juist om in vetverbranding te komen en te blijven. De stofwisseling waarbij we energie halen uit vetverbranding is voor ons de duurzame modus waarbij een goed gewicht mogelijk is en zelfs chronische aandoeningen overwonnen en omgekeerd kunnen worden. Dat is onmogelijk in suikerverbranding.

Tijdens de Feestdagen en in de Kerstvakantie is een latere maaltijd, de brunch, heel gebruikelijk. Ga hiermee door en wen je er aan om alvast om je ontbijt uit te stellen. Probeer dit zo lang mogelijk te rekken.

Stap 4

Drink je honger weg.

Natuurlijk ga je momenten krijgen dat je echt trek krijgt. Vaak een vervelend gevoel. Vooral als je niet gewend bent aan vasten kan dit vaker voorkomen. Naarmate iemand vaker vast is dit gevoel veel minder. Vaak verdwijnt het na een poosje vanzelf. Zeker als je afleiding zoekt: ga iemand bellen of ga wandelen.

Wat heel goed werkt is om veel te blijven drinken. Water, thee en koffie. Natuurlijk alles zonder suiker. Water en thee mag met een smaakje voor de afwisseling. Zelf neem ik regelmatig even een pittige smaak zoals van gemberthee als ik trek heb. Wat ook erg goed werkt is aangelengd appelazijn (in deze video vertel ik je er meer over). Doe 1/10 of minder appelazijn in een glazen fles, doe er enkele druppels stevia in en leng het aan met water of spa rood. Helpt goed tegen trek en werkt ook als nepwijn in een wijnglas 😉

Stap 5

Hoofdpijn? Houd zout bij de hand

Moet je plotseling vaker plassen? Fantastisch! Je hield blijkbaar vocht vast dat je nu kwijt raakt. Vochtverlies zijn de eerste kilo’s. Dit is het begin dat je in vetverbranding begint te komen. Hierna ga je vet verliezen. Ook dit eerste vochtverlies is heel fijn voor de weegschaal maar nog fijner voor je bloeddruk! Staken met suiker eten of drinken is de krachtigste plas’tablet’. Suiker houdt meer vocht vast dan zout. Sterker nog je kunt nu een zouttekort krijgen.

Als je lijf niet gewend is aan vetverbranding kan je een bijwerking krijgen: hoofdpijn. Een teken van zouttekort. Neem drinkbouillon.

Stap 6

Er is altijd nog een eiervastendag

Mocht het niet lukken, ook al heb je goed je best gedaan, geen nood. Elke poging is meegenomen en is pure winst. Maar heb je goed je best gedaan en toch het gevoel dat je het niet langer vol gaat houden, dan is er altijd nog de eiervastendag. Je eet dan verder alleen nog gekookte eieren als maaltijd. Je vastendag wordt een eiervastendag. Hoeveel? Je stopt vanzelf als je verzadigd bent. Maak je geen zorgen om je cholesterol, dat wordt er beter van!

Vasten en feesten

Je mag trots zijn op jezelf als het gelukt is maar elke poging telt. Het geeft een stoer gevoel om te ervaren dat je niet van eten afhankelijk bent. En na het vasten ga je feesten: super lekker eten, met natuurlijke onbewerkte producten, maar hou de koolhydraten laag. Denk aan je lekkere eiermuffins!

Meld je snel aan, stuur een mail naar info[at]harrietverkoelen.nl met in het onderwerp ‘vasten maart 2021’. Dan nodig ik je uit voor de gezamenlijke zoom-meeting op zaterdag 6 maart om 16 uur. Tot dan!